Zangiota tumani XTMFMT va TEBga qarashli 14-umumiy orta talim maktabining 8-sinf oquvchilari bilan Davlatning boshqaruv shakllari mavzusidagi ochiq dars ishlanmasi
Mavzu |
Davlatning boshqaruv shakllari |
Maqsad va
vazifalar |
Maqsad: 1.Oquvchilarga davlatning boshqaruv shakllarini tushuntirish 2.Oquvchilarga monarxiya,mutlaq monarxiya va Respublika kabi davlat boshqaruv shakllarining bir-biridan nfarqi va tuzilishini orgatish: 3.Oquvchilarda qonunga hurmat va fidoiylik tuygularini shakllantirish; Vazifalar: 1.Oquvchilarni davlatning qonunlariga hurmat ruhida tarbiyalash: 2.Bir-birini tushunish va hamkorlikda ishlashni orgatish; 3.Erkin fikrlashga chorlash. |
Oquv jarayonining mazmuni |
1.Dunyodagi har bir davlat oziga xos va mos ravishda taraqqiyot yoliga ega ekanligi va avvalo mana shu davlatning mustahkamlovchi kuchi huquq ekanligi hamda qonunlarga qatiy rioya qilish lozimligini uqtirish: 2.Ozbekistonda davlat boshqaruvi tizimi haqidagi bilimlarga ega bolish; |
Oquv jarayonini amalgam oshirish texnologiyalari |
Darsning turi: Noananaviy. Guruhlarda ishlash. Usul: Aqliy hujum, mantiqiy fikrlash, ,,Huquqlar sharioyini, FSMU texnologiyasi, Bingo oyini Shakl: kichik guruhlarda ishlash; Vosita: darslik, mavzuga oid korgazmali materiallar, oq qogoz,qora qalam Nazorat: test nazorati Baholash: 5 balla tizim asosida |
Kutiladigan natijalar
|
Oqituvchi: mavzuni oquvchilar tomonidan yaxshi ozlashtirilishiga erishiladi.Oquvchilarni oz ustida mustaqil ishlashga orgatadi. Oquvchilarni darsga nisbatan qiziqishlarini oshiradi.Jamoa bolib bir-birini eshitishga orgatadi. Oquvchi: Yangi bilimlarni egallaydi ,darsga qiziqishi ortadi. Mustaqil va faol bolishga intiladi.Ikkinchi shaxsni tinglashni organadi. |
Kelgusi rejalar |
Ilgor pedagogic texnalogiyalarni ozlashtirish, pedagogic mahoratni oshirish. Dars samaradorligini oshirish. Oquvchilarni Vatanparvar komil inson etib tarbiyalash. |
Darsning borishi
Oquvchilar darsga kirishlari bilan sanoq yani guruh nomlari bilan bolinishadi M: Advakatlar, Prokrorlar, Tergovchilar, Sudyalar jamoalari.
Oquvchilar guruhlarga bolinib otirib olishgach ozlariga jamoa sardori saylab olishadi.
Otilgan mavzuni sorash (mustahkamlash) huquqlar shari oyini asosida Har bir jamoa ishtirokchisida bir huquq nomi yozilgan shar bu uchun oquvchilarga oldingi darsda shar olib kelishlari aytiladi. Sharlarga huquqlar nomini yozib olishlari uchun 2-daqiqa vaqt beriladi M: yashash, talim olish, mehnat qilish kabilar. Oyin sharti shundan iboratki bir guruh ikkinchi guruhga otgan mavzudan savol beradi, ikkinchi guruh savolga javob bera olmasa jamoa ishtirokchilaridan biri qolidagi sharni savol bergan guruh ishtirokchisiga beradi. Oyin shunday davom etadi oxirda qaysi jamoa eng kop huquqlarni qolga kiritsa shu jamoa ragbat kartochkasiga ega boladi. (kartochkalar oldindan tayyorlab qoyilishi lozim) 10-daqiqa vaqt ajratiladi.
Yangi mavzu
Mavzu har bir guruhga bolib beriladi. Oquvchilar mavzuni oqib bolganlaridan keyin jamoadan bir ishtirokchi oz bolimini qolgan guruhlarga sozlab beradi.M: Monarxion boshqaruv bir guruga .Respublika boshqaruvi bir guruhga, mutlaq monarxiya bir guruhga .
Har bir guruh oz malumotlarini yetkazib bolgach oqituvchi umumlashtirib xulosa qiladi va oquvchilar bilimini oshirish va mustahkamlash uchun Bingo oyini otqaziladi
Davlat nomi |
Boshqaruv shakli |
Ozbekiston |
|
Rossiya |
|
AQSH |
|
Fransiya |
|
Ispaniya |
|
Afgoniston |
|
Daniya |
|
Angliya |
|
Avstraliya |
|
Tojikiston |
|
Qatar |
|
Eron |
|
Arabiston |
|
Mavzuni mustahkamlash:
Davlatning boshqaruv shakllaridan qaysi biri ijobiy deb oylaysiz va nima uchun? Fikringizni ushbu texnologiya asosida bayon qiling.
Oquvchilarni baholash: Darsdagi ishtirokiga asoslanib besh ballik tizimda baholanadi.
Uyga vazifa: Darsda boshqaruv shakli aniqlanmagan davlatlardan 15 ta davlatning boshqaruv shaklini aniqlab yozib kelish.
Mavzuning ozlashtirilganlik darajasini bilish uchun test
1.Ozbekistonning boshqaruv shakli qanday?
A.Respublika
B.Monarxiya
S.Aralash Respublika
2Davlatning boshqaruvining qanday shakllari mavjud?
A.Huquqiy, Respublika, Totalitar, Monarxiya
B.Monarxiya va Respublika
S.Unitar va Respublika
3.Ozbekistonda fuqorolik jamiyatining dastlabki elementi
A. Siyosiy partiyalar va ijtimoiy-siyosiy harakatlar.
B Jamoatchilik fikrini organuvchi tashkilotlar.
S.Barchasi
4.,,Fozil odamlar shahri asari ning muallifi
A. Abu Nasr Farobiy
B.Aflotun
S. Beruniy
5.Ekologik harakat qachon tuzilgan?
A.2010-yil 1-mart
B.2008-yil 2-avgust
S2001-yil 10-iyul
6.Ozbekistonda nechta partiya bor
A. 2 ta B.5 ta S.4 ta
7.Ozbekistonda fuqorolik jamiyatini shakllantirishning muhim elementi bu:
A.Huquqning ustivorligi
B.Koppartiyaviylik tizimini shakllantirish
S.Bagrikenglik
Mavzu yusasidan sinflar kesimida ozlashtirganlik darajasi
Ozbekiston Respublikasi Xalq Talimi Vazirligi Toshkent viloyati Zangiota tumanidagi Xalq Talimi muassasalari faoliyatini metodik taminlash va tashkil etish bolimiga qarashli 14-umumiy orta talim maktabining huquq va tarix fanidan tadqiqotchi oqituvchi Zulfiqorova Azizaning darslarda qollagan ilgor pedagogic texnologiyalar yuzasidan qilgan
Men 7-9 sinflarda huquq va tarix darslarida quyidagi ilgor usullardan keng foydalandim. Bular:
1.Aqliy hujum 10.Hosildor daraxt
2.Klaster 11.Muammoli vaziyat
3.Kungaboqar 12.Jadvallar
4.Bumerang 13.Blits-sorov
5.Krassvord 14.Huquqlar shari
6.Bol arilar 15.Mevani uzib kor
7.Zinama-zina 16.Orgimchak tori
8.Bahs- munozara 17.Uch burchak
9.Ven diagrammasi 18.Xatosini top
Yuqoridagi usullarning kopchiligi kutilgan natijalarni berdi. Ammo ulat orasida oquvchilar va oqituvchiga qiyinchilik va noqulaylik tugdiradiganlari ham bor. Masalan orgimchak tori usuli sinf xonada anchagina noqulay va oquvchilarga ham u qadar maqul tushmadi. Sabab ipni xonaning u burchagidan bu burchagiga olib otish, uning chalkashib qolishi va oquvchilar harakatiga xalal berishi bilan unchalik maqul kelmaydi
8- sinf huquq darslarida esa Klaster, Huquqlar shari, Aqliy hujum, Muammoli vaziyat, FSMU texnologiyasi kabi usullar oz samarasini berdi va oquvchilarni ham qiziqtira oldi. Ayniqsa huquqlar shari usuli oquvchilarda yaxshi ozlashtiriladi va butun sinf ishtirok etadi.
9-sinflarda Aqliy hujum, Bahs-munozara, Ven diagrammasi va Blits-sorov yaxshi natijalar berdi. Tarix darsida davlat yoki hududlar, qirol, shohlar ortasidagi tafovut va oxshash tomonlarini solishtirish uchun Ven diagrammasidan foydalanish qulay va yaxshi samara beradi.
Zangiota tumani XTMFMT va TEBga qarashli 14-umumiy orta talim maktabi huquq va tarix fanidan tadqiqotchi oqituvchi Zulfiqorova Aziza Abdukarimovnaning huquq fanidan bir soatlik ochiq dars ishlanmasi
SANASI: 4.10.2012 yil
MAVZU: Davlatning boshqaruv shakllari