Zangiota tumani XTMFMT va TEBga qarashli 14-umumiy orta talim maktabining 9-sinf oquvchilari bilan XIX-asr ortalarida Orta Osiyoni bosib olish uchun istilochilik harakatlarining boshlanishi mavzusidagi ochiq dars ishlanmasi
Darsning texnologik xaritasi
Mavzu |
,,XIX-asr ortalarida Orta Osiyoni bosib olish uchun istilochilik harakatlarining boshlanishi |
Maqsad va
vazifalar |
Maqsad: 1.Oquvchilarga XIX-asrda Rossiya imperiyasining Orta Osiyoga qilgan yurishlarining sabablari haqida bilim berish; 2.Oquvchilarga istilochilik yurishlarining bosqichlari va Toshkentning bosib olinishi haqidagi malumotlarni berish; 3.Oquvchilarda Vatanparvarlik va fidoiylik tuygularini shakllantirish; Vazifalar: 1.Oquvchilarni darsga qiziqtirish; 2.Bir-birini tushunish va hamkorlikda ishlashni orgatish; 3.Erkin fikrlashga chorlash. |
Oquv jarayonining mazmuni |
1.Rossiya imperiyasi tomonidan istilochilik harakatlarining boshlanishi haqida malumotga ega bolish; 2.Rossiya imperiyasi Orta Osiyoga bosqinchilik harakatlarini boshlash oldidan qanday ishlarni amalga oshirganliklari haqida malumotlarga ega bolish; |
Oquv jarayonini amalgam oshirish texnologiyalari |
Darsning turi: Noananaviy. Guruhlarda ishlash. Usul: Aqliy hujum, mantiqiy fikrlash, klaster Shakl: kichik guruhlarda ishlash; Vosita: darslik, dunyo siyosiy xaritasi, mavzuga oid korgazmali materiallar Nazorat: test nazorati Baholash: 5 balla tizim asosida |
Kutiladigan natijalar
|
Oqituvchi: mavzuni oquvchilar tomonidan yaxshi ozlashtirilishiga erishiladi.Oquvchilarni oz ustida mustaqil ishlashga orgatadi. Oquvchilarni darsga nisbatan qiziqishlarini oshiradi.Jamoa bolib bir-birini eshitishga orgatadi. Oquvchi: Yangi bilimlarni egallaydi ,darsga qiziqishi ortadi. Mustaqil va faol bolishga intiladi.Ikkinchi shaxsni tinglashni organadi. |
Kelgusi rejalar |
Ilgor pedagogic texnalogiyalarni ozlashtirish, pedagogic mahoratni oshirish. Dars samaradorligini oshirish. Oquvchilarni Vatanparvar komil inson etib tarbiyalash. |
Darsning borishi
Xonani oldindan guruhlarga moljallab partalarni taxlab qoyiladi. Ortiqcha vaqt sarflamaslik uchun oquvchilar eshikdan kirishlari bilan xonliklar nomi ( Buxoro amirligi, Xiva xonligi, Qoqon xonligi) yozilgan kartochkalarni olib joylariga otirishadi. Shu asosda guruhlarga bolinishadi.
Otgan mavzuni sorash:
Har bir guruhga ikkitadan savol beriladi:
1.Buxoro amirligi guruhiga ,,Buxoro amirligida XIX-asrda ijtimoiy hayot qanday bolgan?
2. ,,Buxoro amirligining etnik tarkibi haqida nimalarni bilasiz?
Xiva xonligi guruhiga : 1.,,Xiva xonligida davlat boshqaruvi qanday bolgan? 2. ,,Xiva xonligida qanday soliq turlari mavjud bolgan?
Qoqon xonligi guruhiga savol 1. ,,Qoqon xonligi qaysi sulola tomonidan boshqarilgan? 2. ,,Qoqon xonligida xon davlatni boshqarishda nimalarga asoslangan?
Yangi mavzu: XIX-asr ortalarida Orta Osiyoni bosib olish uchun istilochilik harakatlarining boshlanishi
Oqituvchi tomonidan mavzu bolimlari oquvchilarga bolib beriladi. Buxoro amirligi guruhiga; ,,Bosib olish uchun tayyorgarlik, Xiva xonligi guruhiga ,,Orta Osiyoga qarshi harbiy istilochilik yurushlarining boshlanishi, Qoqon xonligiga ,,Orta Osiyoga qarshi istilochilik yurishi bosqichlari va Toshkentning bosib olinishi Har bir guruh bolimlarni oqib chiqishlari uchun 6-daqiqa vaqt ajratiladi.Har bir guruhdan bir kishi bolim mazmunini oquvchilarga yani guruhlarga hikoya qilib beradi Aqliy hujum: Chor Rossiyasining Orta Osiyoga bosqinchilik yurushlarini uyushtirishlarining sabablari va ularning maqsadi nima edi? Har bir guruh javobi eshitilib xulosa qilinadi. Rossiya imperiyasida qachondan boshlab Orta Osiyoga bosqinchilik yurushlarini amalga oshirishni rejalashtirib kelingan edi bir guruh javobi eshitilib xulosa qilinadi. Istilochilik yurishlarining bosqichlari 1847-1865yillar, 1865-1868 yillar, 1873-1879 yillar, 1880-1885 yillar. Har bir guruh javobi eshitilib xulosa qilinadi.
Oquvchilarga istilo sabablarini klaster usulida tarmoqlash vazifasi berilib
3-daqiqa vaqt beriladi. Har bir guruh ishlari olinib solishtirib xulosaqilinadi.
Quyidagi suratlar orqali oz fikr mulohazalaringizni bildiring
Orta Osiyo xonliklarining Rossiya imperiyasiga yengilish sabablari nimalarda deb oylaysiz? FSMU texnologiyasi orqali fikringizni bayon qiling
Oquvchilarni baholash.
Uyga vazifa: Xonliklar va Rossiya imperiyasining harbiy imkoniyatlarini VEN diagrammasi asosida izohlab belgilab bering.
Mavzuni ozlashtirganlik darajasi yuzasidan test sinovi.
TEST
1.Dastlabki Rossiya ekspeditsiya kim davrida yuborilgan edi?
A.Pyotr I
B.Aleksandr II
S.PyotrII
2.1832-yilda Buxoroga Angliya tomonidan kim yuborilgan?
A.J.Abbot
B.I.Volf
S.A.Byorns
3.Orta Osiyoning Rossya imperiyasi tomonidan bosib olinishi necha bosqichda amalgam oshirilgan?
A. 3-bosqichda. B. 4-bosqichda S. 2-bosqichda
4.Toshkent shahrining darvozalari nechta bolgan?
A. 10ta B.15ta S. 12ta
5.Orta Osiyoning Rossya imperiyasi tomonidan bosib olinishining 1-bosqichi nechanci yillarni oz ichiga oladi?
A. 1847-1865yillar B. 1865-1868 yillar S.1868-1878 yillar
6.Orta Osiyoning Rossya imperiyasi tomonidan bosib olinishining 2-bosqichi nechanci yillarni oz ichiga oladi?
A.1865-1868 yillar B1865-1868 yillar S.1866-1896 yillar
7.Orta Osiyoning Rossya imperiyasi tomonidan bosib olinishining 3-bosqichi nechanci yillarni oz ichiga oladi?
A.1865-1868 yillar B. 1873-1879 yillar S. 1880-1885 yillar.
8.Orta Osiyoning Rossya imperiyasi tomonidan bosib olinishining 4-bosqichi nechanci yillarni oz ichiga oladi?
A.1873-1879 yillar B. 1880-1885 yillar S.1865-1873 yillar
JAVOBLAR
1.A 2.B 3. B 4.S 5.A 6. A 7.B 8.B
Mavzu: XIX-asr ortalarida Orta Osiyoni bosib olish uchun istilochilik harakatlarining boshlanishi
9-sinflar ortasida mavzuning ozlashtirilish darajasi
DIAGRAMMASI
Ozbekiston Respublikasi Xalq Talimi Vazirligi Toshkent viloyati Zangiota tumanidagi Xalq Talimi muassasalari faoliyatini metodik taminlash va tashkil etish bolimiga qarashli 14-umumiy orta talim maktabining huquq va tarix fanidan tadqiqotchi oqituvchi Zulfiqorova Azizaning darslarda qollagan ilgor pedagogic texnologiyalar yuzasidan qilgan
HISOBOTI
Men 7-9 sinflarda huquq va tarix darslarida quyidagi ilgor usullardan keng foydalandim. Bular:
1.Aqliy hujum 10.Hosildor daraxt
2.Klaster 11.Muammoli vaziyat
3.Kungaboqar 12.Jadvallar
4.Bumerang 13.Blits-sorov
5.Krassvord 14.Huquqlar shari
6.Bol arilar 15.Mevani uzib kor
7.Zinama-zina 16.Orgimchak tori
8.Bahs- munozara 17.Uch burchak
9.Ven diagrammasi 18.Xatosini top
Yuqoridagi usullarning kopchiligi kutilgan natijalarni berdi. Ammo ulat orasida oquvchilar va oqituvchiga qiyinchilik va noqulaylik tugdiradiganlari ham bor. Masalan orgimchak tori usuli sinf xonada anchagina noqulay va oquvchilarga ham u qadar maqul tushmadi. Sabab ipni xonaning u burchagidan bu burchagiga olib otish, uning chalkashib qolishi va oquvchilar harakatiga xalal berishi bilan unchalik maqul kelmaydi.
7-sinflarda Bol arilar, Zinama-zina, Hosildor daraxt, Mevani uzib kor kabi usullar oquvchilarga juda qiziqarli va yaxshi samara beradi. Bu usullar orqali bosh ozlashtiruvchi oquvchilarni ham harakat qilishga hamda barcha oquvchilarning baholanishiga erishilishini taminlaydi.
8- sinf huquq darslarida esa Klaster, Huquqlar shari, Aqliy hujum, Muammoli vaziyat kabi usullar oz samarasini berdi va oquvchilarni ham qiziqtira oldi. Ayniqsa huquqlar shari usuli oquvchilarda yaxshi ozlashtiriladi va butun sinf ishtirok etadi.
9-sinflarda Aqliy hujum, Bahs-munozara, Ven diagrammasi va Blits-sorov yaxshi natijalar berdi. Tarix darsida davlat yoki hududlar, qirol, shohlar ortasidagi tafovut va oxshash tomonlarini solishtirish uchun Ven diagrammasidan foydalanish qulay va yaxshi samara beradi.
Zangiota tumani XTMFMT va TEBga qarashli 14-umumiy orta talim maktabi huquq va tarix fanidan tadqiqotchi oqituvchi Zulfiqorova Aziza Abdukarimovnaning bir soatlik ochiq dars ishlanmasi
SINFI : 9-D
SANASI: 3.10.2011y
MAVZU:XIX-asr ortalarida Orta Osiyoni bosib olish uchun istilochilik harakatlarining boshlanishi